fredag den 4. februar 2011

¿Habla usted inglés? (Taler De engelsk?)

Bare lige en lille undren.... En stor forskel på Danmark og Spanien er evnen til at snakke engelsk. Hernede bliver alting oversat og synkroniseret. Der ligger f.eks. kun ganske få biografer her i Madrid, hvor filmen vises på original sproget (som regel engelsk) med spansk undertekster. I de fleste biografer vises filmene synkroniseret til spansk. På tv er alt synkroniseret. Og i en af mine timer står en af professorene endda og beklager overfor eleverne, at de er nødt til at se en lille film á 10 minutter på engelsk; han kunne simpelthen ikke finde den på spansk! Derhjemme på Handelshøjskolen ville vi have fået filmen vist på enten dansk, engelsk, spansk, norsk eller svensk - hvad end, der nu var nemmest for underviseren at finde.


Det er slet ikke fordi, der er noget galt i det - men der er dog stadig to ting, der har undrer mig lidt:
  1. En af de professorer, jeg har, kom ned til os efter timen fordi han vidste, vi var udvekslings studerende. Han er så så sød at spørge, hvordan det gik med at følge med, og sagde, at hvis vi havde nogle spørgsmål måtte vi endelig sige, sende ham en mail el.l. Derefter understregede han, at vi ikke måtte gøre det på engelsk, for han havde det ikke så godt med at snakke det.
  2. En af pigerne, jeg havde spansk kursus med, er fra USA, og hun tager de fleste af hendes fag på engelsk. Hun har fortalt, at hun har en underviser, der ikke vil svare på spørgsmål i timerne fordi, det ikke er sikkert, at han lige kan formulere sig, når det nu er på engelsk.

Selvfølgelig er det ikke alle, der har fået undervisning i engelsk i skolen og derfor kan snakke det - Det er det jo heller ikke hjemme i Danmark :-) .
Og det er heller ikke ment som en kritik. Men det undrer mig bare at f.eks. en universitets professor - der ligefrem underviser i kommunikation og medier - kan være utryg ved at skulle snakke engelsk.


("Tu necesitas hablar inglés" =  Du er nødt til at snakke engelsk)


/Christina

3 kommentarer:

  1. det er lige som i frankrig. jeg synes nu det er ret fjollet at de ikke kan engelsk. men så er det godt at du habler spanjol :D

    SvarSlet
  2. Vi skal lige prøve at se om dette virker :-)

    SvarSlet
  3. Marie - Sí, hablo muy bien español :p . Men ja, det er jo fint nok for mig - for så kan jeg jo betragte det at gå i biografen som uddannelses relevant :p

    Mormor - Det virker! :-)

    SvarSlet